A doua oară modifică reprezentanții Consiliului Județean Hunedoara proiectul pentru drumul din Parâng, care e departe de a fi finalizat. Dovedește, a doua oară că NU POATE. Nu înainte de termen, așa cum ”ne amenința” administrația publică județeană, dar nici măcar în termenele asumate.

Prin luna februarie, Costel Avram, administratorul public al județului Hunedoara – care în campania electorală de anul trecut, când se visa primar la Petroșani, era în stare să ia pe persoană fizică drumul județean care face legătura dintre Cabana Rusu și Stațiunea Parâng – spunea că lucrarea va fi gata la ”începutul lunii mai – iunie”. Că termenul stabilit inițial prin contract – luna februarie 2021! – a trebuit modificat, ca, de!, a venit iarna la munte și nu s-a mai putut lucra.

”Drumul din Parâng este aproximativ gata, aș putea spune. Conform contractului, lucrarea trebuia să se termine la sfârșitul lunii februarie. Avându-se totuși în vedere că este în  munte (sic! – n.r.), la începutul lunii decembrie s-a dat sistarea lucrării. Terminarea lucrărilor poate fi modificată printr-un act adițional cu perioada în care au fost sistate lucrările, deci aproximativ 3 luni. Undeva la începutul lunii mai – iunie, lucrările din Parâng vor fi terminate”, declara la vremea respectivă Costel Avram, una dintre mâinile drepte ale președintelui CJ Hunedoara, Laurențiu Nistor. Același Nistor care l-a pocnit în public peste mână și l-a apostrofat să ia cuvântul doar când îi dă el voie.

Reabilitarea DJ 709F trebuia, la nivel declarativ, să ajute la revigorarea turismului în stațiunea Parâng. În realitate, în sezonul trecut, drumul județean nu a ajutat cu nimic dezvoltarea turismului, ci l-a încurcat. Grav! O pârtie a fost sugrumată complet de drumul aflat în execuție, iar problema nu s-a rezolvat nici acum.

Potrivit soluției tehnice agreate, două tuneluri rutiere de câte 15 metri fiecare au fost amplasate în două dintre punctele unde drumul județean intersectează pârtia de schi. Teoretic, pârtia trebuie (sau trebuia!) să treacă peste aceste tuneluri, astfel încât schiorii să nu fie incomodați de traficul auto. Problema nu este deocamdată rezolvată. Nu s-a găsit pare-se o cantitate suficient de mare de pământ pentru acoperirea lor. Între timp, proiectul s –a modificat din nou. Pârtia nu va mai trece peste tuneluri. Cel puțin nu peste cel de-al doilea, numărat de la bază în sus. Constructorul și beneficiarul proiectului – Consiliul Județean Hunedoara ar fi realizat că proiectul a fost gândit defectuos în ”laboratoarele” CJ Hunedoara și că, oricât ar încerca, nu au cum să asigure umplerea la baza celui de-al doilea tunel, astfel încât pârtia să fie ”reconstruită”, iar înclinația acesteia să permită practicarea sporturilor de iarnă. În consecință, au cerut acceptul Primăriei Municipiului Petroșani, și l-au obținut, astfel încât să modifice traseul pârtiei de schi pe care anul trecut au sugrumat-o, astfel încât aceasta să nu mai traverseze drumul județean, ci să curgă pe lângă acesta.

Că asta este. Consiliul Județean Hunedoara dovedește încă o dată CĂ NU POATE!

Tot la momentul declarației de mai sus, Costel Avram spunea că progresul fizic al lucrării este de vreo 85%. Pare să fi rămas tot atât. Rigolele nu sunt terminate (sau nu par), parapeții de protecție nu există, tunelurile sunt tot ”în tabla goală”, nefiind acoperite de pământ, iar pârtia este tot întreruptă. Noroc că e vară și, firesc, nu se schiază.

Sâmbătă, în munte, nici un muncitor nu lucra la acest program investițional derulat cu fonduri de la GUVERN, prin PNDL. Utilajele și mașinile se odihneau, ”păzite” doar de o cireadă de văcuțe, ce pășteau tacticoase.

E jumătatea lunii iunie și al doilea termen este depășit. Mai mult NU SE POATE!?

Să nu uităm că reabilitarea DJ 709 F este SINGURUL proiect pe care îl are în derulare Consiliul Județean Hunedoara pentru Petroșani și nici pe acesta nu pare să poată să îl ducă la bun sfârșit, așa cum și-a luat angajamentul ferm.

Sectorul de drum supus modernizării are o lungime de 3,725 km. și este  finanțat prin Programul Național de Dezvoltare Locală 2 (PNDL2), cea mai mare parte a banilor fiind asigurați de la bugetul de stat. Valoarea totală a investiției se ridică la aproximativ 18 milioane de lei. Lucrările la drumul județean ce duce în stațiunea montană Parâng au început în 2018, iar la finele lunii februarie trebuia finalizat. Inaugurarea se amână! Din nou!

Între timp, Costel Avram mai are timp să urce de câteva ori la munte, să își facă niște poze cu drumul și să ne asigure de ”interesul maxim” al lui, al lui Laurențiu Nistor și al Consiliului Județean Hunedoara. Oare să aștepte următoarea campanie electorală pentru a-l finaliza, în lipsa altui proiect pentru acest oraș?

P.S. Nici pentru bucata din drum neprinsă în proiectul inițial, care duce până sus, la releu, nu s-a găsit încă vreo soluție tehnică.