Peste 30 de milioane de lei anunța Consiliul Județean Hunedoara că o să investească în modernizarea drumului județean care face legătura cu județul Gorj pe la Valea de Pești. Un drum cu două benzi pe sens urma să fie construit, după cum plusa administratorul public al județului, Costel Avram. O adevărată autostradă prin mulți și o licitație anunțată cu surle și trâmbițe. Iar apoi ANULATĂ. De data asta în cea mai mare tăcere. 

Drumul județean 672C limită județ Gorj -Valea de Pești – DN66A este, în realitate, un drum forestier, de nici 3 metri lățime, a cărui graniță teritorială se gată în pădure. Dar nu ar fi fost pentru prima dată când oficialii CJ Hunedoara asfaltează potecile din pădure sau drumuri care ajung în mijlocul ”nicăieriului” doar pentru imagine. Cu lățimea pe două benzi erau ceva probleme cu acest drum, asta în condițiile în care actuala cale de acces este străjuită de un versat, de o parte, ori de o râpă pe cealaltă parte. DJ 672C a fost folosit însă din plin în campaniile electorale de anul trecut. Mai ales la cele pentru locale, când oficialii PSD ai Consiliului Județean Hunedoara încercau să-l prezinte ca alternativa realizabilă și viabilă la DN 66A Uricani – Herculane.

În luna octombrie, execuția drumului a fost scoasă la licitație, iar ofertele trebuiau depuse până în 23 noiembrie. Autoritatea contractantă a anulat însă licitația, după ce a primit doar un aviz condiționat din partea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice. Practic, Agenția Națională pentru Achiziții Publice a descoperit mai mult abateri cu privire la Documentația de atribuire pregătită de Consiliul Județean Hunedoara. Documente ce păreau ”mulate” pe caracteristicile unui anume ofertant, pregătit la rândul lui să câștige.

Nici vorbă, abaterile ar fi putut să fie remediate, dar în acest caz ar fi dispărut și ”mulajul perfect” ce părea pregătit cu atâta grijă. Iar în ecuație, ar spune observatorii, ar fi putut să intre orice firmă de profil, odată ce din caietul de sarcini ar fi fost anulate acele cerințe juridice nejustificate.

Sau, mai este o variantă de luat în calcul. Prețul imens necesar pentru execuția unui drum inutil, cel puțin la acest moment, pentru că, așa cum spuneam, se gată în pădure. Consiliul Județean Hunedoara, condus de liderul PSD Hunedoara Laurențiu Nistor, a scos la licitație lucrările de modernizare a drumului pentru o sumă ce depășește 30 de milioane de lei, din fonduri bugetare din fonduri proprii. Este posibil să fi înțeles că s-au cam dus vremurile în care banii erau alocați cu larghețe de la Guvern pentru orice utopie electorală, pe criteriul carnetului de partid, și că cineva trebuie să răspundă pentru calitatea lucrărilor, necesitatea sau oportunitatea lor. Ori Nistor nu e dispus să riște nici chiar sub semnătura lui Costel Avram, mai ales că alegeri mai sunt peste fix 4 ani, când pentru el politica ar putea fi doar o istorie bună de narat nepoților în serile lungi de iarnă. Iar cei ce vor veni după el, nu au decât să scoată de la naftalină proiectul privind drumul și să-l mai fluture electoral încă o dată. Peste patru ani. Acum alegătorii au fost deja aburiți suficient cu proiecte fantasmagorice, iar voturile s-au contabilizat suficient în dreptul lor.

Drumul care se oprește în pădure

Consiliul Județean Hunedoara prezintă 672C ca fiind un drum ce leagă Hunedoara de Gorj, respectiv Uricaniul de comuna Runcu, însă a omis în mod repetat să spună că, de fapt, de la limita cu județul Hunedoara până în Runcu sau până în Cheile Sohodolului, des pomenite, mai este o porțiune cel puțin dublă din acest drum FORESTIER, pe care trec doar mașinile ce exploatează lemnul din pădure. Un drum care acum nu are nici trei metri lățime și care este străjuit pe de o parte de un versant, iar pe partea cealaltă de râpă. Un drum din pământ, cu șleauri adânci formate de camioanele încărcate cu lemne.

Și, ipotetic vorbind, și dacă acest lucru se va realiza cândva, cele 4 benzi realizate cu multe milioane de euro (!) de Consiliul Județean Hunedoara se vor înfunda, pe raza județului Gorj, tot într-o singură bandă, sau mai bine zis, într-un drum forestier, desfundat, de asemenea de pământ!

Drumuri spre nicăieri  finanțate de Consiliul Județean

Nu este primul drum spre nicăieri în care Consiliul Județean Hunedoara a investit sume deloc de neglijat pentru modernizarea lor. Unul, aflat în Ținutul Pădurenilor, ajunge până într-o pădure. Un altul, din Pasul Vîlcan, se termină pe o culme. Continuarea lucrărilor trebuia făcută de administrațiile publice din județele vecine, Caraș – Severin, respectiv Gorj, dar de ani de zile acest lucru nu s-a întâmplat și nici nu are șanse să se întâmple!

Drumul Judeţean Hunedoara – Teliuc – Topliţa – Lunca Cernii a fost reabilitat, pe cei 30 de kilometri cuprinși între Topliţa şi Lunca Cernii, între 2009 şi 2014. Pentru acest proiect investițional, Consiliul Judeţean Hunedoara a obținut o finanţare de aproximativ 25 de milioane de euro pentru proiect din fonduri europene. Reabilitarea drumului a scos din izolare locuitorii mai multor sate din zonă, dar nu a fost niciodată finalizat. Consiliul Județean Caras – Severin a anunțat că va moderniza și asfalta, la rândul său, restul drumului, iar anul trecut chiar vorbea despre faptul că va depune la ADR Vest un proiect prin care să fie făcută conexiunea cu Drumul Judeţean Hunedoara – Topliţa – Lunca Cernii. Nu s-a mai întâmplat însă nimic, iar acum, pentru a trece în județul vecin, cei care străbat această cale rutieră merg pe jos sau, vara, cu autoturisme de teren.

La fel se întâmplă și cu drumul județean din Pasul Vîlcan – DJ 664, cunoscut și ca Drumul Poștalioanelor, care, fie vorba între noi, nici nu are lățimea necesară unui drum județean, dar asta este o altă poveste! O porțiune a fost asfaltată, cea de pe raza județului Hunedoara, din Pasul Vâlcan, dar  aici ar mai trebui amenajate rigole, parapeți și chiar o lărgire a căii de acces pe unele segmente. Totuși, pentru ca investiția să își atingă scopul, este nevoie și ca autoritățile din Gorj să facă același lucru, pentru că altfel drumul modernizat duce doar spre o rută bună de off-road. Drumul Judeţean 664 are o lungime totală de aproximativ 45 de kilometri şi leagă Gorjul de municipiul Vulcan, însă în zona de munte, pe o porţiune de circa 20 de kilometri, este aproape inaccesibil autoturismelor. Acum, așa cum se prezintă, calea de acces dintre  Gorj și Hunedoara este folosită mai mult de localnici, care scurtează drumul deviat prin Defileul Jiului, sau de temerarii care îl parcurg la pas ori cu maşini de teren.